Suoratoistopalveluiden suuruudella eli Netflixillä on vaikeuksia pitää kiinni tilaajistaan.
Yhtiö piti tiistaina tiedotustilaisuuden, jossa kerrottiin, että Netflix on menettänyt vuoden toisella kvartaalilla lähes miljoona tilaajaa. Tilannetta ei ole auttanut sekään, että suoratoistopalvelun itsensä tuottama sarja Stranger Things ja sen uusin tuotantokausi on ollut melkoinen hitti.
Netflix yrittää pelastaa tilannetta kehittämällä tilausmalliaan. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että yhtiö ottaa ensi vuonna käyttöön uuden jäsenyystason, jonka yhteydessä tullaan näyttämään mainoksia. Uuden tason hinnasta ei ole vielä tarkempaa tietoa.
Yhtiö yrittää myös suitsia salasanojen jakamista, joka tietenkin vähentää tilaajien määrää. Etelä-Amerikassa on meneillään kokeilu, jossa käyttäjiltä veloitetaan pienehkö summa, jos käyttäjät haluavat jakaa katseluoikeuksiaan.
Toinen syy yhtiön vaikeahkoon tilanteeseen on myös se, että Netflixin muilta studioilta ostama sisältö on alkanut poistua palvelusta, koska muut studiot ovat perustaneet omia suoratoistopalveluitaan ja haluavat tietenkin, että aiemmin Netflixissä ollut sisältö löytyy vain niiden omista palveluista.
Teksti: Juho Kojima
Lähteet: Deadline ja New York Times