Työsähköpostiini saapui tänään viesti, jollaista en osannut odottaa. Disneyn markkinointiosasto kertoi Disney+ palvelun tulevasta tarjonnasta, mutta kerrontatapa poikkesi aiemmasta.
Disney on aloittanut uuden mainoskampanjan otsikolla House of Disney+. Yhtiön mukaan uusien mainosten on tarkoitus tuoda esiin suoratoistopalvelun sisältöä, ja varsinkin elokuvia tai sarjoja, jotka voit nähdä pelkästään Disney+ -palvelussa. Ainakin minulle tuli tunne, että uusien mainosten oikea tarkoitus on muistuttaa ihmisiä siitä, palvelun tilaaminen yleensä kannattaa.
Disneyn kasvavan huolen ymmärtää, kun ryhtyy tarkastelemaan Disney+ -palvelun tilaajalukujen kehityskaarta. Palvelulla on maailmanlaajuisesti noin 118 miljoonaa tilaajaa. Tuo on tietenkin valtava luku, mutta se on kuitenkin vähemmän kuin ennusteet lupailivat.
Esimerkiksi Variety uutisoi viime marraskuussa, että kesäkuun 2021 ja lokakuun 2021 välisellä ajanjaksolla palvelun tilaajamäärä kasvoi vain 2,1 miljoonalla tilaajalla, joten tuota taustaa vasten Disneyn onkin mainostettava palveluaan.
Olen ollut jo pidempään sitä mieltä, että Disney+ -palvelun suurin ongelma on sisällön taso. Heti perään täytyy huomauttaa, että tämä on pelkästään oma mielipiteeni, mutta yksistään Marvelin tai Tähtien sodan, eli Lucasfilmin, uutuudet eivät yksin tai kaksin riitä.
Mielestäni koko Disneyn kannalta olisi juuri nyt tärkeää löytää se yksi vahva ”tuote”, jonka avulla Disney+ saisi valoisaa ja näkyvää julkisuutta.
Tuo alussa mainitsemani mainoskampanja on askel oikeaan suuntaan, mutta askeleita tarvitaan vielä paljon lisää.
Teksti: Juho Kojima