Hanako on syntynyt piireihin. Hän tietää tavat ja paikat, mutta rakkaudessa ei ole niin onnea. Hän päätyy järjestetyille treffeille ja tietää löytäneensä Koichirossa sen hänelle ja hänen piireihinsä sopivan, tunnetun poliitikkoperheen jälkeläisen. Mutta pian Hanako saa tietää, että miehen menneisyydessä on toinen nainen, Miki. Hän on kotoisin vaatimattomista oloista maaseudulta. Miki pääsee hyvään tokiolaiseen yliopistoon ja edessä on lupaus sosiaalisesta noususta.
Olen aina ollut kiinnostunut Japanista ja sen kulttuurista. Nykyisin minua kiinnostaa erityisesti tuon kaukaisen maan yhteiskunta. Ohjaaja Sode Yukikon elokuva kertoo upealla ja koskettavalla tavalla yhteiskuntaluokkien välisistä jännitteistä, jotka vielä nykyisinkin tuntuvat säätelevän ja ohjaavan ihmisten käyttäytymistä tavalla, joka voi tuntua esimerkiksi meistä suomalaisista todella oudolta.
Hanakon (Mugi Kadowaki) ja Mikin (Kiko Mizuhara) tarina on muistutus siitä, kuinka paljon japanilaiset nuoret, varsinkin naiset, kunnioittavat vanhempiensa toiveita ja mielipiteitä. Jos itse olisin samanlaisissa tilanteissa, niin varmasti haastaisin vanhempieni mielipiteitä paljon enemmän.
Aristocrats haastaa länsimaalaisen ihmisen tutkimaan omaa elämää hieman toisesta näkökulmasta. Haluaisinko itse asua yhteiskunnassa, jonka luokkarajat ja niiden luomat tavat ovat noin tiukasti säädeltyjä. Yksinkertainen vastaukseni on, että en. Mutta suorastaan kadehdin tässäkin elokuvassa esiin nousevaa japanilaisten ääretöntä kohteliaisuutta, josta mekin voisimme ottaa oppia.
Sekä Mugi Kadowaki että Kiko Mizuhara tekivät loistavaa ja todella tarkkaa työtä. Molemmat sanoivat hiljaisuuden ja pienten eleiden avulla paljon enemmän kuin moni esimerkiksi suomalainen taukoamatta puliseva näyttelijä, Tämän todella hienon tavan täytyy johtua Japanin hillitystä kulttuurista.
Helsinki Cine Aasia järjestetään tulevana viikonloppuna virtuaalisesti netissä. Lisätietoja löydät täältä.
Teksti: Juho Kojima