Alkuperäismusiikin Oscar-ehdokkaiden kuuntelu oli oikeastaan todella mielenkiintoinen kokemus, sillä väittelin itseni kanssa tavasta, jolla niihin pitäisi suhtautua. Lopulta päädyin ratkaisuun, jossa annoin tunteen viedä, sillä olen nähnyt kategorian muut elokuvat, paitsi Minarin. Joukosta on noussut yksi erittäin selvä suosikki. Muutkin ovat hyviä, mutta ne eivät nouse lähellekään samaa tasoa.
Ehdolla ovat seuraavat alkuperäismusiikit: Da 5 bloods (Terence Blanchard), Mank, (Trent Reznor ja Atticus Ross), Minari (Emile Mosseri), News of the world (James Newton Howard) ja Soul (Trent Reznor, Atticus Ross ja Jon Batist).
Samalla haluan kuitenkin muistuttaa lukijaa siitä, että varsinkin musiikin kohdalla mielipiteitä on monia. Tämä arvio perustuu täysin omiin mieltymyksiini.
Ehdottomasti tärkein käyttämäni kriteeri oli, tukeeko ehdolla oleva musiikki elokuvaa, johon se on kirjoitettu. Samalla täytyy kuitenkin muistaa, että musiikin täytyy kuulostaa ja tuntua miellyttävältä, kun sitä kuuntelee.
Näillä kriteereillä joukosta erottuu kaksi selvää suosikkia Soul ja Mank, muutkin toimivat todella mainiosti, varsinkin Newton Howardin News of the world, mutta sen kohdalla minua ”vaivasi” tunne, että samaa musiikkia olisi voinut käyttää muissakin länkkäreissä.
Kun puhutaan Soulista ja Mankista, niin silloin puhutaan sävellyksistä, jotka todella tukevat elokuvan juonta ja rakennetta. Oma vaakani kallistuu ehdottomasti Trent Reznorin ja Atticus Rossin upeiden Mankin taustalla soivien sävelten puolelle. Kaksikon musiikki kuuluu todella tiiviisti tarinaan, enkä voisi kuvitella tätä elokuvaa ilman juuri näitä sävellyksiä. Ne kuvaavat todella hyvin juuri tuon aikakauden tunnelmia.
Uskon vakaasti, että Da 5 bloods ja Minari jäävät musiikin osalta sivurooleihin.
Teksti: Juho Kojima