Tänään Oscar-huumassa ovat vuorossa parhaan äänisuunnittelun ehdokkaat. Täytyy myöntää, että tässä kategoriassa minua kohtasi yllätys. Pidin täysin selvänä, että Christopher Nolanin Tenet olisi ollut tässä joukossa, mutta tuota elokuvaa ei listalta löydy.
Tänä vuonna ehdolla ovat Greyhound (Warren Shaw, Michael Minkler, Beau Borders ja David Wyman), Mank (Ren Klyce, Jeremy Molod, David Parker, Nathan Nance ja Drew Kunin), News Of The World (Oliver Tarney, Mike Prestwood Smith, William Miller ja John Pritchett), Soul (Ren Klyce, Coya Elliott ja David Parker) ja Sound Of Metal (Nicolas Becker, Jaime Baksht, Michellee Couttolenc, Carlos Cortés ja Phillip Bladh).
Minulla on tuossa joukossa kaksi selvää suosikkia. Sound Of Metal ja Mank. En pitänyt Sound Metalin tarinasta yhtään tippaa, mutta teknisesti leffa oli hyvin tehty. Mankin kohdalla äänisuunnittelu tuki elokuvan maailmaa ja katsomiskokemusta todella hyvin.
Greyhoundin ehdokkuus aiheuttaa aivoissani hämmennystä, joka ei ota laantuakseen. Tämän sotaelokuvan äänimaailma oli todella sekava ja suorastaan räikeä. Monet elokuvassa käytetyt äänitehosteet kuulostivat lähinnä oudoilta.
News Of The Worldin äänimaailmassa ei ollut mielestäni mitään kovin erityistä. Koko elokuva oli muutenkin ihan peruslänkkäri, joka ei sytyttänyt oikeastaan ollenkaan.
Soulin äänimaailma on melkoisen tyylipuhdasta Pixaria. Tämän elokuvan kohdalla muistan loistavasti kerrotun tarinan, en ääniä.
Sound Of Metalissa äänet tai niiden puute ja epäselvyys nousevat ajoittain pääosaan todella upealla tavalla. Äänisuunnittelijat ovat onnistuneet luomaan kuulo-ongelmista kärsivän ihmisen maailman todella puhuttelevalla tavalla.
Mankin koko toteutus on lähes täydellinen, ja äänisuunnittelu on todella tärkeä osa kokonaisuutta. Sillä tuetaan yleisön matkaa 1940-luvun Hollywoodiin. Mielestäni Mank on yksi niistä elokuvista, joissa äänimaailman tulee olla lähes huomaamatonta, mutta sen puuttuessa tai, jos äänimaailma olisi toteutettu huonosti, koko elokuva sortuisi.
Teksti: Juho Kojima